Bachelor Visual Theatre and Puppetry

UTOPIE / 40 Jahre Studiengang
Figurentheater, Puppentheater, Objekttheater, Materialtheater … wer die Lust am Zimmern von Schubladen für theatrale Subspezies für einen Moment unterdrücken kann, findet Theaterpraktiken vor, in denen menschliche Körper und Dingkörper ihre Bühnenpräsenz teilen und Verhältnisse zum Tanzen bringen.
Dieser „Tanz der Gegensätze“ (Eugenio Barba), in dem jedes Gleichgewicht nur einen Augenblick lang besteht, rückt das Schwergewicht Mensch aus dem Zentrum, um der „irdischen Nachbarschaft“ (Paul Klee) Raum zu geben und Aufmerksamkeit zu schenken.
Wie lernt man, sich selbst zurückstellen, in den Dienst von Dingen zu stellen, sich zu verwandeln und neu zu denken, ohne gleichzeitig Bauchredner zu werden für dasjenige, das nicht menschlich kommuniziert?
Der Figurentheater-Studiengang an der HMDK Stuttgart ist ein unwahrscheinlicher Ort in der Topografie neoliberaler Produktionsstätten. Er schafft Raum (Bewegungsraum, Werkstatt, Bühne, Stadt …) und Zeit (vier Jahre!) um zu beobachten, zu hören, zu suchen, zu spüren und auszuprobieren. Die Erfahrung machen, mittels Theater – metaphorisch und faktisch zugleich – zu berühren und berührt zu sein, zu bewegen und bewegt zu sein.
Figurentheater probt, im Kleinen, die im Großen notwendige Verrückung der Perspektive zu denken und zu praktizieren, vom Menschlichen zum Nichtmenschlichen, von Innen nach Außen, von Tun zum Beobachten ein.
Zwischen den Polen der Pareidolie und der Alterität geht es um ein (utopisches) Empathiepotenzial.
Figurentheater ist eine nicht nur sprichwörtlich kollektive Kunst, es ist ein gesellschaftliches Labor für das Miteinander, weil es nur mit der aktiven Komplizenschaft des Publikums möglich ist, seine Räume, Figuren und Geschichten zu animieren.
Zugleich ist Figurentheater in einer Alltagswelt, in der unser aufdringlichstes Gegenüber häufig ein Bildschirm ist, ein Reservat des Haptischen und der Raumtiefe.
Der Anspruch „faire théâtre de tout“ (Antoine Vitez), aus allem Theater zu machen, gilt im Figurentheater wörtlich: Wir können aus beinahe gar nichts, mit bescheidenen Mitteln oder im Alltag wertlos Gewordenem, auch mit den Überresten unserer akkumulierenden Konsumgesellschaft oder mit bloßen Händen Erfahrungen und Erzählungen in Szene setzen.
Der Figurentheater-Studiengang schreibt sich in die Geschichte der Theaterutopien ein, als Labor für gemeinsames Suchen, Ausprobieren, Scheitern, als Ort an dem auch gefunden werden kann, wonach nicht gesucht wurde, an dem von einer (verbalen oder körperlichen) Sprache in eine andere übersetzt wird, um unsichtbare Netze knüpfen, die in die Vergangenheit zurück- und in andere Künste hineinreichen und um Zukunftsfühler auszustrecken.
von Laurette Burgholzer

The university’s Bachelor degree course in Visual Theatre and Puppetry examines what contemporary Visual Theatre/Puppetry and Animation is today and what it can potentially become tomorrow given the classic and traditional animation techniques of figure and puppetry theatre.
The young, creative team is offering a new training concept. This concept retains the so-called Stuttgart focus of creating theatre worthy material (Werner Knodegen) based on artistic and creative thoughts and encourages the students to further develop these concepts to form new impulses with which they can experiment.
AIMS OF THE COURSE AND PROFESSIONAL OUTLOOK
Your studies in Stuttgart will be characterized by artistic autonomy and individual accountability. You will be given a solid background in a wide variety of skills, which should give you the necessary tools to succeed. The course also includes both traditional and contemporary animation techniques among others.
Our aim is to support you in discovering your creative potential and to encourage each student in developing their own personalities so that we can accompany you on your journey to becoming an innovative, confident and creative theater performer, who will make significant contributions to the landscape of contemporary theater and culture.
When you graduate you will be able to work either alone or as a part of an ensemble. We will give you the practical tools and the general awareness of contemporary artistic issues to allow you to flourish as an artist.
The course provides you with the skills you will need to be able to work professionally as a figure player on stage and in film and television.
COURSE CONTENT
The Bachelor degree course in Visual Theatre and Puppetry in Stuttgart will train you in: object theatre, puppetry, material theatre and film. The course is scheduled to run for eight semesters of comprehensive undergraduate study, which are subdivided into two phases of four semesters.
The first four semesters are dedicated to an intensive period of basic undergraduate studies. During this phase you will acquire the playful and creative basic skills in animation. These skills are reinforced by the following complementary subjects: voice and speech training, singing training, acting, movement and artistic conception and design (making the figures themselves, scene-setting and stage design). In addition, subjects such as: applied dramatic-strategy, direction and the basics of staging as well as theory are also taught in the basic study phase, which is only completed when you pass the intermediate examination.
During the main undergraduate phase of your degree (semesters 5–8) the emphasis is on staging projects, however year 3 is spent studying subjects from the basic study phase to an advanced level. In year 4 you will have the chance to develop your profile according to the Stuttgart Model. Students select a specialism towards the end of their studies and for their final thesis they have to select a topic from one of the following areas: Performing / interpretation, directing / conception or puppet making / conception.
During your studies with us you will participate in collaborative projects with other students from other faculties (music / song, vocal art, opera and theatre).
As of 2013, you will be able to see our faculty in action as we will be participating in regular productions at the university’s very own Wilhelma Theatre.
Studienplan
Hier geht es zu Modulbeschreibungen
ANSPRECHPERSONEN
Leitung
Stellv. Leiterin
Assistent der Leitung Studiengang Figurentheater
Sekretariat
Werkstattleitung Figurentheater
DOWNLOAD I
Anmeldung zur Aufnahmeprüfung nur online über die Startseite vom 1.3. bis 1.4.