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Persons details

Prof. Dr. Karolin Schmitt-Weidmann

Fach: Instrumental- und Gesangspädagogik
Raum: 11.06

Karolin Schmitt-Weidmann studierte Musikerziehung Flöte und Klavier, Neue Musik und Konzertreife Klavier in Saarbrücken sowie – als ERP-Stipendiatin – Musicology an der University of North Carolina at Chapel Hill (USA). Nach einem Forschungsjahr am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin wurde sie an der Universität Kassel zu dem Thema „Der Körper als Vermittler zwischen Musik und (all)täglicher Lebenswelt – Distanzauslotungen am Beispiel ausgewählter Werke der Neuen Musik“ promoviert. Derzeit ist sie als stellvertretende Vorsitzende des Instituts für Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt tätig. Künstlerisch, pädagogisch als auch wissenschaftlich engagiert sie sich vor allem für transdisziplinäre Vernetzungen, fächerübergreifende Austauschformate sowie Konzepte für Lehren und Lernen in der Zukunft. Aktuell arbeitet sie an ihrer Habilitationsschrift zum Thema „Musikhochschulen als Resonanzkörper der Gesellschaft: Spannungsfelder nutzen – Vernetzung leben – Transfer gestalten“. Ihre Forschungsschwerpunkte beinhalten u.a. transdisziplinäre Lehr- und Lernforschung, kollaborative Unterrichtsformate, Artistic Citizenship, Artistic Research, Performativität, Körper sowie die Vermittlung Neuer Musik.

After having completed her master studies in music education with major piano as well as flute at the University of Music in Saarbrücken in 2007, Karolin Schmitt-Weidmann earned an advanced degree in “New Music” with honors in 2008 as well as an advanced degree in “Konzertreife Klavier” in 2009. In 2009, she was awarded the prestigious “ERP” fellowship by the German National Academic Foundation (Studienstiftung des deutschen Volkes), which enabled her to continue her studies with major musicology at the University of North Carolina at Chapel Hill (USA). Having finished her master’s degree in musicology in 2011, she returned to Germany to conduct a research year at the Max Planck Institute for Human Development in Berlin. In 2020, she completed her Ph.D. at the University of Kassel. Since 2016, she has been a member of the managing board of the Institute for New Music and Music Education Darmstadt e.V. (INMM). As a performer and researcher, she is especially engaged in interactive lecture recitals, in interdisciplinary exchange as well as in creative New Music projects for children and adolescents. Currently, she is working on her habilitation treatise. Her main areas of research include transdisciplinary educational research, collaborative teaching formats, Artistic Citizenship, Artistic Research, performativity, corporeality, and New Music.